moran

סוף שבוע עמוס להתפקע בבית ארז

שם הכותב/ת:מערכת חיות הבית

צילום: אפרים מנחימוב

VBF – הכנס הראשון בישראל לניהול מרפאות וטרינריות, 27-28 ביוני

בסוף השבוע האחרון נערך באולם הכנסים של בית ארז במשמר השבעה הכנס הראשון בישראל לניהול עסקי של מרפאות וטרינריות. לכנס הוזמנו בעלי מרפאות וטרינריות ומנהלים בכירים במרפאות ובבתי חולים. הכנס עורר התעניינות רבה והיה צר מלהכיל את כל המתענינים שיאלצו להמתין בסבלנות עד לכנס הבא. ראשי התיבות VBF (מצלצל טוב, תודו) הם קיצור שמו של הארוע Vet Business Foroum פורמט עסקי מצליח שהפך מוסד בצרפת ואפילו נרשם כשם רשום. הכנס המאורגן ע״י רויאל קנין הוא חלק מהתפיסה הכוללת של החברה המושתת על בניית שותפות הנשענת על שלושה מרכיבים; המגדלים, בעלי החנויות והוטרינרים.

התפיסה העסקית של רויאל קנין רואה בכל אחד מהמרכיבים שותף לדרך, לראיית עולם ולהתפתחות העיסקית. מיום היווסדה הציבה חברת רויאל קנין את המחקר המדעי בחזית פיתוח המוצרים. המוטו החרוט על דיגלה – ״ידע וכבוד״ – שם את הדגשים; הידע – פרי המחקר, הכבוד ללקוחות הקצה, הלוא הם חיות המחמד. את הידע חולקת רויאל קנין עם כל אחד מהשותפים על פי מאפינייהם; המגדלים מתכנסים לכנסים מקצועיים בנושאים נבחרים (כפי ניתן לקרוא בגליון מרץ-אפריל 2014), בעלי החנויות יוצאים לסיור בקמפוס המפעל ומתעדכנים בצורה שוטפת בכנסים בארצותיהם. על הסיור האחרון שיצא מישראל ניתן לקרוא בגליון האחרון של חיות הבית. על כנס בעלי חנויות האחרון נערך ביום א׳ 29 ביוני בבית ארז תוכלו לקרוא בהמשך כתבה זו.

אחת לשנה נערך כנס VBF בצרפת אליו מוזמנים וטרינרים מכל העולם. בשנים קודמות יצאו בקבוצות קטנות גם מישראל להשתתף בכנס. במקביל, ברחבי העולם נערכו כנסי VBF במדינות שונות ברחבי העולם. בצורה זו יכול הכנס להגיע בבת אחת לשכבה רחבה יותר של וטרינרים במדינה אחת. השנה, לראשונה בישראל, נערך כנס שכזה בארץ וצוות בית ארז ואנשי רויאל קנין האחראים על האזור ובראשם מר ריצ׳רד פריוו, עשו ימים כלילות כדי שהכנס יעמוד בסטנדרטים של רויאל קנין. כנסים מעין אלו נערכו כבר במקומות שונים בעולם ולנו הישראלים ה-VBF היווה בהחלט אתגר אירגוני ומיתוגי.

פורמט ה-VBF בנוי מהרצאות פרונטליות המועברות ע"י טובי המרצים בעולם, בנושאים שאינם חידושי תזונה או מידע רפואי. רויאל קנין שמה לה למטרה בכנס זה להתמקד בתכנים הקשורים לניהול המרפאות הוטרינריות וירידה לניהול הפרטני של התחומים שהוטרינרים פוגשים יום יום אך בדרך כלל דוחים למחר. נושאים שבמרכזם עומדות החלטות עסקיות חשובות לעיתים באותה מידה. הווטרינר המוכשר ביותר יוכל להציל חתול גוסס, אך באותה שעה ממש מנהל הבנק שלו עלול לקבוע את מותה בטרם עת של המרפאה שלו.

נושאי כספים, ניהול צוות, שרות לקוחות, תקשורת עם בעלי הכלבים והחתולים, עיצוב המרפאה, מיתוג ועוד, עומדים היום באותה החשיבות בה יש להתייחס אל הטיפול הרפואי. וטרינרים בכל העולם מתמקדים במשך שנים בלימודים מעמיקים בשלל בעיות רפואיות, שואבים אל קרבם כמויות מידע על תסמינים, תרחישים רפואיים ודרכי טיפול, אך אינם מוצאים את הפנאי לתכנן את המהלך העסקי המתאים להם. ישנם וטרינרים אשר נוהגים להיוועץ בעמיתיהם בשלל בעיות וטרינריות ולנצל את מומחיותו של עמית זה או אחר. האם הם מתייעצים גם בדבר הניהול העסקי?

כל המרצים האורחים בכנס הינם וטרינרים בעצמם, אך התמחותם היא באיבחון ובפיתוח העסקי של מרפאות וטרינריות; דר׳ כריסטינה לאוור מגרמניה מתמחה בתקשורת ובניצול רשת האינטרנט, דר׳ פיליפ מרניקט מצרפת, שהינחה את הכנס, ממחלקת הקומיוניקיישן הווטרינרית של רויאל קנין ודר׳ פרה מרקדר מספרד מתמחה בבניית מודלים עסקיים למרפאות וטרינריות.

בצמוד לאולם ההרצאות נבנתה מרפאה לדוגמה, כשהיא מחולקת לפי היחידות השונות במרפאה: מדלת הכניסה וחלון הראווה אל דלפק הקבלה, חדרי ההמתנה, הבדיקות והטיפולים. נושא המיתוג והעיצוב מהווה במיוחד כיום אחד הסממנים של הצלחה. עיצוב נכון של מרפאה, שימוש בצבעים נכונים, רהיטים מתאימים וחלוקה נכונה של של כרזות אינפורמטיביות ממותגות הודגמו בגודל טבעי ואפשרו להסביר את הדגשים 1:1. לצורך הייעוץ בנושאי עיצוב פנים עמדה לרשות הבאים הגב׳ טליה גרשמן, מעצבת פנים שהסבירה עקרונות עיצוביים ושימוש בצבעים נכונים לחלל המרפאה. החדר האחרון במודל ריכז את התהליך כולו ונפרס כתרשים זרימה על הקירות.

הכנס נפתח ביום שישי לקבוצה מצומצמת של כ-30 וטרינרים ומנהלי מרפאות ולמחרת, לפורום רחב הרבה יותר של כמעט 150 וטרינרים מכל רחבי הארץ. ההרצאות עסקו מהקל אל הכבד ונגעו במרכיבים העיסקיים העושים את ההבדל בין מרפאה המתרגמת את איכותה להצלחה כלכלית לבין מרפאה שאינה מצליחה בכך. אחד מהכלים החשובים להבנת התפתחות עסקית היא סטטיסטיקה. בהרצאות שולבו קטעים סטטיסטיים מהעולם המלמדים כיצד ניתן ללמוד מהסטטיסטיקה לגבי ההתנהלות של המרפאה שלכם ובהשוואה לסטטיסטיקות מהעולם. השוק הישראלי תחרותי והמרצים אכן הודו שזהו אתגר לא קטן לשרוד בתנאים אלו. אך מניתוח הנתונים עולה כי אנו רחוקים מאוד מהסטטיסטיקות העולמיות של חיות מחמד ויש לשוק הישראלי בהחלט לאן להתקדם.

לסיום הכנס קיבלו המשתתפים בתשואות את הג׳ודאי לשעבר והמדליסט האולימפי אריק זאבי. אריק, משפטן בהכשרתו אלוף אירופה 4 פעמים ומדליסט אולימפי, סיפר מנסיונו האישי על ההתמודדות עם קרבות היום יום. אריק עורר מיד אמפתיה מצד כל המשתתפים שקיבלו הזדמנות לראות מזוית שונה לחלוטין מצבים שבהם אולי נתקלו ממש שבוע קודם לכן. באמצעות הסיפורים האישיים ניתח אריק מצבים שונים איתם התמודד ומתמודד בעבר ובהווה; מלחמה פסיכולוגית, התמודדות עם לחץ ומשברים, הצבת יעדים ומטרות והתמודדות עם כישלון.

VBF – עקרונות הכנס על קצה המזרק:

בנה את המודל העסקי של מרפאתך – אל תעשה דברים נכונים,  עשה את הדבר הנכון – התבדל! החלט על אופיה של המרפאה ופעל בהתאם.

מיתוג המרפאה חייב להיות בהתאם לאיכות השירות שהמרפאה מעניקה; חשוב ליצור אוירה רגועה ומזמינה; השתמש באביזרי המידע הממותגים להסברים ולחינוך; תן תשומת לב לחלל מזמין גם לבעלי חתולים; שים דגש על אתר אינטרנט ופעילות ברשתות החברתיות.

צוות המרפאה בחר אנשי צוות המתאימים – בכמות וברמת הידע הדרושה; הכר את הצוות וטפח אותו – צוות מרוצה הוא צוות מצליח!

ניהול משאבים – למד את התקורה שלך ותכנן היטב את התמחיר.

מכירת מוצרים – מכור את המוצרים עליהם אתה ממליץ; הצג אותם בצורה המקצועית ביותר; דאג לבידול בין מזון לחתולים למזון לכלבים ה-Vet Care ל-Vet Diet; השתמש באמצעי הפרסום והדגש מבצעים, מוצרים חדשים וכיוב׳.

קהל הלקוחות – מחייב השקעה אך אם תצליח בכך ישאר נאמן לך; טפח לקוחות נאמנים ועקוב אחרי לקוחות ״רדומים״; דאג לתקשורת קבועה באמצעות מבצעים יזומים; עקוב אחר כל לקוח ולקוח ושמור עימו על קשר לביקורת תקופתית ולא רק לצורך חיסונים; מצא את הזמן למשוב על ביקורים וטיפולים של לקוחותיך.

כנס בעלי חנויות, 29 ביוני

בקיץ, כשהשמש מתחילה להעריב והצללים הופכים אדמדמים וארוכים. רוח נעימה מתחילה לנשב גם אם היה זה בסיומו של יום קיץ לוהט. לאחר סוף שבוע לוהט במיוחד יום ראשון נראה לכולם כרענן הרבה יותר ורוח נעימה החלה מנשבת. שש בערב בימים אלו היא שעה של אור מלא, ועדיין ניתן היה להרגיש את להטו של היום. אט אט החלו נקבצים ובאים מכל רחבי הארץ בעלי חנויות שהגיעו לכנס שהפעם התמקד במזונות לגזעים. אוהל ארועים ממותג וממוזג תפס את חלק נכבד מהחצר הרחבה, מלצרים הלכו ובאו וריחות תבשיל נישאו למרחוק. ב-19:00 החל משחק שמינית הגמר השלישי של המונדיאל שהוקרן על מסך בתוך האוהל.

רויאל קנין היא חלוצת המחקר והפיתוח בנושא תזונת חתולים וכלבים. לקראת תום האלף הראשון לייצר מזונות מותאמים לפי הצורך הייחודי לכל גזע וגזע; ראשון היה המזון לחתול הפרסי (1999). ב-2002 הושק המזון ליורקרשייר טרייר. כיום ניתן למצוא למעלה מ-30 מזונות של חתולים וכלבים מהם כ-25 סוגים מיובאים לישראל. מזונות הגזעים מספקים מענה ייחודי ומלא תפור על פי מידה לגזע שאליו נועדו. בעולם החי אין אף מין של בעלי חיים המציג גיוון כה גדול של מאפייני גודל, צורה, מבנה, סוגי פרווה ואופי כמו הכלבים. בחודש יוני יולי השנה, במקביל למדינות נוספות בעולם אנו משיקים שני מזונות גזעים חדשים בסדרה, ג׳ק ראסל וביגל. שני גזעים אלו הם ה״כוכבים״ החדשים בשטח וניתן לראות יותר ויותר כלבים מהגזעים הללו מתרוצצים סביב. מזונות הגזעים שפותחו מתאימים גם לגזעים ״קרובים״ כמו למשל המזון המיוחד לגזע המלטז יכול להתאים לגזעים נוספים בעלי פרווה לבנה כמו האווניז, הקוטון דה טולואר ודומיו. סדרת מזונות הגזעים עונה לצורך התזונתי של כל גזע בשלבי ההתפתחות השונים. כל מזון מחולק לשני שלבי ההתבגרות העיקריים, צעיר ובוגר. הדוגמה הטובה ביותר להסביר את עקרון תזונת הגזעים היא המזון לצ'יוואוואה ולדני הענק. אלו שני הפכים בכל מאפייניהם: החל באריזות, כאשר האריזות של הדני הענק ימכרו בשקים גדולים ואלו של הצ'יוואוואה ימכרו בשקים של קילו וחצי ולא מעבר לכך, וכלה בכופתית – במזונו של גור הדני הענק היא כפולה בגודלה מהכופתית של הצ'יוואווה הבוגר.

מזונות החתולים הותאמו גם הם לגזעים השונים, חתולים פחוסי אף כמו פרסי עם כופתיות מיוחדות המקילות על האכילה, ומזון מיוחד לחתולים אנרגטיים יותר (כמו הסיאמיים) או פחות (כמו הבריטי קצר השיער). גזע המיין קון – החתול הגדול מבין גזעי החתולים – גם עבורו עוצב מזון מיוחד בהתאם לגודלו הייחודי, ושלושה מזונות חדשים – לחתול יער נורווגי, רגדול וספינקס.

הערב ירד לו לאיטו ואט אט האוהל החל מתמלא בבעלי חנויות שרצו לנצל את הכנסת האורחים ובאו להנות מהמבצעים הייחודיים שהוצעו רק ביום הכנס למוזמנים. עד מהרה המקום הפך למפגש הומה של חברים משכבר הימים כשבעלי החנויות מתחלקים קבוצות-קבוצות; כאלו המעלות חוויות מימים עברו, ואחרות המצטופפות מסביב למסך עליו הוקרן המשחק. בשעת ערב מאוחרת אחרוני המוזמנים עשו את דרכם בחזרה הביתה, שבעים ומרוצים ואנו עוד הספקנו לדחוס את הכתבה לגליון והנה הוא לפניכם…

כתבות נוספות

להורדת המגזין בגרסת Pdf