foods

מעלים הילוך – קו מוצרים ומפעל חדש לג׳וסרה

שם הכותב/ת: איתן הנדל

צילום:מערכת חיות הבית

אחד המותגים ש״עשה עלייה״ ונקלט היטב בנוף הישראלי הוא ללא ספק ג׳וסרה, מותג מזון יבש איכותי מגרמניה לכלבים וחתולים. לאחר שני עשורים שמוצרי ג׳וסרה עושים חיל בקרב מגדלים ואנשים פרטיים בגרמניה ובאירופה, החל שיווק של קו המוצרים שמייצרת החברה מחוץ לגרמניה. בתחילת שנת 2000 החלה בית ארז לשווק את מוצרי ג׳וסרה בישראל. כל איש שיווק יוכל לספר כי הדבר הקל ביותר הוא למכור מוצר חדש בפעם הראשונה. ההזמנה החוזרת היא המבחן ואת המבחן הזה עברו המוצרים של ג׳וסרה בהצלחה רבה. בנוסף, ג׳וסרה היא חברה משפחתית ועל רקע זה נמצא מכנה משותף מצוין עם בית ארז השותפה לאותם ערכים עסקיים. אך לא רק רווחים רואה החברה בתכנית העסקית שלה. כבר בסוף שנות השמונים היתה חב׳ ג׳וסרה חלוצה בתחום המעורבות החברתית וייסדה את ״קרן ארבכר״ העוסקת בפעילות פילנטרופית לעידוד פיתוח האזורים הכפריים בארצות מתפתחות, בדגש של שיפור איכות החיים ע״י אספקת מים נקיים, שיפור התזונה לבני אדם ובעלי חיים והטמעת שיטות חקלאיות מתקדמות. אין להתפלא על הקשר המיוחד שיש לאנשי ג׳וסרה לעבודת האדמה; בגרמניה חב׳ ג׳וסרה מובילה דעת קהל בכל הנוגע לחקלאות ובמהלך שנות פעילותה הרבות זוהתה כתומכת ושותפה אמיתית של החקלאות והחקלאים.

ג׳וסרה היא חברה משפחתית שנוסדה במחצית הראשונה של המאה ה-20 וצועדת במרץ לקראת עשור תשיעי של מצויינות תזונתית. ג׳וזף ופאולין ארבכר ייסדו את המפעל הראשון באזור כפרי בעיר ווילבאך והמוצר הראשון שיצא את שער מפעלם היה תערובת מינרלים לבקר. עד לשנות השישים התרחב מאוד קו המוצרים שהחברה ייצרה ולקראת אמצע שנות ה-60 עבר המפעל למבנה חדש ומרווח בעיירה קליינהובך הסמוכה. כבר בשלבי הייצור הראשונים שולבו אנשי הפיתוח בתכנון קו המוצרים והעבודה היסודית הניבה תוצאות מצוינות עם השקת סדרת מוצרים מועשרת בוויטמינים המביאה לתוצאות מצוינות בקרב מגדלי הבקר. תזונה מאוזנת היא המפתח לבריאות, תפוקת חלב ופוריות וכל אלו היוו הוכחה מוחצת לאיכות המזון וכך נבנה המוניטין עמו החברה צועדת יותר משבעה עשורים.

לקראת סוף שנות ה-70 הושק תחליף חלב באבקה ראשון מסוגו המהווה פריצת דרך תזונתית בגידול עגלים ועגלות. בעבר, תזונה של עגלים ועגלות התבססה על חלב אם אך תזונה זו מושפעת מגורמים רבים ועלולה להיות לא מספיק יציבה. תחליף החלב ביטל את התלות בחלב אם ושחרר תפוקה נוספת לשיווק. ההתרחבות העסקית הובילה צרכים חדשים וכאשר הביקוש לא הדביק את הייצור צעדה החברה צעד נוסף קדימה; בתחילת שנות ה-80 הוקם מפעל חדש מודרני ומרווח בקליינהובך. מוצרי ג׳וסרה בעת הזאת היוו כבר שם דבר בתחומם ושווקו ביותר מ-500 נקודות ברחבי גרמניה. בתקופה זו ביססה החברה את מעמדה כשחקן הראשי בגרמניה בתחום התזונה לבקר.

לאחר ארבעה עשורים בהם התבססה החברה בתחום חיות המשק בשלו התנאים להרחיב את תחומי הייצור לענפים דומים נוספים. בסוף שנות השמונים הרחיבה חב׳ ג׳וסרה את תחום פעילותה והשיקה קו מוצרים חדש וחדשני לבעלי חיים בהם כלבים וחתולים. הידע שצברה בתחומי העשרה של מזונות לחיות משק עמד לרשותה והמוצרים הצטיינו בערכים תזונתיים מצוינים, טעימות גבוהה ומחיר תחרותי מאוד. במהלך שנות התשעים הצליחה החב׳ לפרוץ לשווקים מחוץ לגרמניה והתחילה לשווק את קו המוצרים שלה בכל רחבי אירופה. המאה ה-21 מאירה פניה לחברה שעושה חיל בשוק התזונה לבעלי חיים ומשווקת ברחבי אירופה וגם מחוצה לה. המוניטין של ג׳וסרה כיצרנית הטובה מסוגה לחיות משק הביא למוכנות גבוהה יותר מצד לקוחות פוטנציאלים. כעת מלבד מזון לבקר, צאן, חזירים כלבים וחתולים משווקת החברה גם מזון לסוסים. המחקר והעבודה הקשה של מכלול הזרועות של החברה הניבו תוצאות מצוינות שתורגמו עד מהרה לגרף צמיחה מרשים.

אנו עומדים במחציתו השניה של העשור השני של המאה 21. ההתפתחות וההתמקצעות ממשיכות לעבור דרך כל שדרות החברה. תקופה זו בה חידושים טכנולוגיים בתחומים רבים ושונים מגיעים בקצב הולך וגובר משפיעה גם על המתרחש בחברה. במהלך שנת 2016 עברה חב׳ ג׳וסרה תהליך של שידרוג ורענון, הלוגו עודכן ומפעל חדש נחנך בקליינהובך (Kleinheubach) גרמניה.

לרגל השקת המפעל החדש ערכנו ראיון עם מנכ״ל המפעל החדש מר קלאוס ווגנר. מר קלאוס ווגנר מייצג היטב את ראיית העולם של ג׳וסרה. קלאוס שופע אנרגיה ומציין כי המפעל החדש שנמצא באחריותו הוא הסיבה המרכזית לכך. המפעל הוא מספר, מאפשר לתת מענה מדויק לצרכי השוק המשתנים של העשור השני של המאה ה-21 במיוחד לאור העובדה שחלק נכבד מהשיווק עובר מנקודות מכירה מסורתיות של חנויות אליהן מגיע הצרכן בכבודו ובעצמו, לשיטת שיווק אינטרנטית. למעשה אומר ווגנר, אנחנו עומדים להכפיל את נקודות המכירה שלנו ולהערכות שכזאת אנחנו חייבים מערכת שיווק יעילה עוד יותר. המפעל החדש מאפשר גמישות בייצור ובשיווק ואנו נוכל להתמודד עם הצרכים המשתנים של השוק ביעילות רבה יותר. שם המשחק הוא יעילות, ניראות ואיכות ובשלושת הנקודות הללו אנחנו עומדים לעסוק ביסודיות ובמקצוענות הוא אומר.

המפעל החדש מהווה ״תחנה טכנולוגית בזמן״ כשהציוד והתהליכים הם החדישים ביותר מסוגם והמאפשרים לחברה לתת מענה מדוייק בתחומים רבים יותר ללא כל מאמץ מיוחד. כל המערכות משולבות זו בזו ונשלטות בסינרגיה ההופכת את תהליך הייצור לחסכוני יותר מאי פעם. בעבר, הסבה של קווי ייצור לסוג מזון שונה הצריכו הכנה מדוקדקת שגזלה זמן רב ובשל היעדר גמישות תפעולית זו היה צורך לבצע תכנונים מדויקים ללא יכולת לשינויים וללא גמישות למשימות בלתי מתוכננות. המיכון החדש והטכנולוגיה התפעולית של המאה ה-21 מאפשרים מעבר מהיר ויעיל בין מוצרים ומשימות ללא כל בעיה ממשית וכמעט ללא איבוד זמן למעט הכנה טכנית הנובעת משינוי תצורה אריזה ומוצר. ניתן כעת להיערך גם להזמנות קטנות ולשינויים. כל זאת יאפשר הענקת מענה שיווקי יעיל ומדויק מול צרכי השוק הדינמיים.

אך זאת אינה המהפכה היחידה. מזונות לבעלי חיים בכלל ולחיות מחמד בפרט עברו בשנים האחרונות שינויים מפליגים מסביר קלאוס.אם בעבר מזון לכלבים ולחתולים היה מיוצר על בסיס מוצרי הלוואי מתעשיית הבשר, בעשורים האחרונים עוסקים טובי התזונאים ביצירת נוסחאות המבוססות על תרכובות ייחודיות המעניקות ערך נוסף לתזונה ומבטיחים ספיגה יעילה יותר של הוויטמינים והמינרלים. היום יותר מתמיד המחקר והפיתוח עומד בראש הפירמידה ומודד בזמן אמיתי תוצאות ולומד את דרישות השוק המשתנות בקצב מהיר יותר משנה לשנה. שלא כמו במזון לחיות משק שם הצרכים מסורתיים והמענה התזונתי נעשה על בסיס צרכים ויעדים. בתחום חיות המחמד קיימים כוחות שוק שלא תמיד קשורים במישרין לצרכים תזונתיים אמיתיים. מרבית האוכלוסייה חיה באזורים אורבניים. חיות המחמד אינם עוסקים בפעילות כפי שנהגו בעבר ונתונים אלו מאלצים את יצרני המזון לייצר מוצרים המתאימים לתנאים אלו. אם ננסה לנתח את המורכבות העומדת בפני המפתחים די אם נזכיר את הבעייתיות הרבה בתכנון וייצור מזונות המתאימים לחיות המחמד של ימינו; הערך התזונתי צריך להיות מיטבי במיוחד בערכי המיקרו תזונה. הערך הקלורי צריך להיות מתון כדי לא לעודד משקל יתר. למרות שהערך התזונתי מתון הטעימות צריכה להיות טובה וכך גם הנעכלות למיקסום תועלת התזונה.

בנוסף, מאחר ומרבית הכלבים של ימינו חיים בסביבה עירונית, כמות הגללים שהכלב משאיר אחריו גם היא מהווה בעיה כמו גם הריח שלהם ותצורתם (קלה לאיסוף או בעייתית לאיסוף). לאחר שסקרנו את כל אלו והבנו את היקפו של כאב הראש שמזמן הנושא, הוסיפו בבקשה את המחיר שצריך להיות תחרותי והרי לכם דוגמה מצוינת למשימה מורכבת במיוחד אך אפשרית מחייך קלאוס.אך זה אינו הכל, הוא מוסיף: לפעמים ציבור רחב נוהה אחר אופנות וכרגע לדוגמה רבים ברחבי אירופה הופכים לצמחונים ואחרים אף לטבעונים. אנחנו בג׳וסרה למדנו להענות גם לצרכים שלהם ולהפיק מזון המבוסס על רכיבים המבוססים אך ורק מן הצומח. חלבון המופק מהצומח זהה כמעט לחלוטין לחלבון המופק מן החי. למעשה ג׳וסרה היתה חלוצה בתחום זה ובתחומים נוספים כמו הפקת מוצרים ללא גלוטן עימם יצאה החברה כבר לפני כ-25 שנה.

קלאוס גאה מאוד על המפעל החדש ובעיקר מאחר והוא מייצג גישה הרווחת כיום בכל גרמניה ובג׳וסרה במיוחד. התעשייה ברחבי אירופה ניצבת בשנים האחרונות במרכזה של ביקורת אודות האחריות לאיכות הסביבה. לקלאוס יש הרבה מה לומר בנושא והוא מצביע על חלקה של ג׳וסרה ב״מהפכה הירוקה״ העוברת על התעשייה באירופה. כפי שהזכרנו, המחויבות החברתית של החברה. כבר בשנות השמונים הבינו אנשי ג׳וסרה כי לתעשייה יש תפקיד נוסף למלא ואחריות חברתית מחייבת, ולקחו על עצמם במסגרת הפעילות ב״קרן ארבכר״ בסיוע לשיפור תזונה ואיכות חיים בארצות מתפתחות. המפעל החדש שהחל פועם במרץ אך לפני חודשים אחדים הוא דוגמה לחשיבה מחוץ לקופסה בכל התחומים. המפעל בנוי כך שהוא משתלב היטב בסביבה הכפרית עם מינימום מפגעי רעש או זיהום אפשריים. כל רכיבי הייצור, השיווק וההנהלה מרוכזים באתר אחד מאפשרים מגע בלתי אמצעי בין כל האגפים עם מרווח קטן מאוד לבעיות תקשורת. המעטפת הייצורית כולה תוכננה להיות מערכת המכלכלת עצמה. כל האנרגיה שהמפעל צורך מופקת באמצעים עצמאיים שרובם ירוקים. המפעל כולו נבנה במתכונת של ה״מפעל החכם״ כשכל יחידת ייצור חסכונית ביותר בצריכת אנרגיה ובפליטת גזי חממה לאויר. למעשה, מתגאה קלאוס, המפעל פולט גזי חממה בשיעור נמוך פי כמה ממה שהתקן מתיר.אנשי ג׳וסרה תמיד חשבו מחוץ לקופסה, מסכם קלאוס, וכעת עם היכולות שמעניק המפעל החדש החשיבה תוכל לבוא לידי ביטוי עוד יותר. כפי שג׳וסרה היו חלוצים בתחומים רבים בתזונת בעלי חיים בכלל וחיות מחמד בפרט, כך נוכל להמשיך ולחדש ולעשות זאת טוב יותר ובמחיר תחרותי יותר. קו המוצרים שהחברה משיקה בחודשים האחרונים, ה״Bavaro״, מהווה דוגמה טובה לסוג פתרון יצרתי המביא מזון איכותי במיוחד המעניק תשובה תזונתית מקיפה במחיר שווה לכל נפש. בשנים הבאות תהפוך ג׳וסרה ליותר מקצוענית, יותר ירוקה ויותר חדשנית, מוסיף קלאוס. עם אנרגיה חיובית ולהט עשייה אנחנו צפויים לראות הרבה יותר מיכולותיה של החברה בקו מוצרים רחב יותר ובמחיר שכולם יאהבו.

כתבות נוספות

להורדת המגזין בגרסת Pdf