lime

כיצד הפכו חתולים לכוכבים הבלתי-מעורערים של האינטרנט

שם הכותב/ת:מערכת חיות הבית

צילום:מערכת חיות הבית

אם יצא לכם לבלות פרק זמן כלשהו באינטרנט, קשה להאמין שלא נתקלתם בחתולים. נראה כי תמונות וסרטונים של חתולים הופכים לוויראליים במהירות רבה יותר מכל נושא אחר, והם זוכים לפופולריות חסרת-מתחרים. בדרך כלל יהיה מדובר בתמונה של חתול בתנוחה משעשעת, עם טקסט המשלים אותה. המוצר הגרפי הינו לרוב "נחות" למראה, ונראה כאילו נעשה כלאחר-יד. ועדיין, התוצאות מצחיקות מאוד. נקדים ונאמר שהחומר הגרפי שלפניכם אינו באיכות הרגילה מאחר ותמונות המופיעות ברשת אינן נדרשות לרזולוציה גבוהה כמו בדפוס. כמות התמונות הללו היא אינסופית, ואנו בחרנו להתמקד באלו שנחשבות למשמעותיות ביותר, כך שחלק מהבדיחות המצחיקות ביותר לא יוצגו. כמו כן, חלק מקוראינו עלולים למצוא את התכנים המופיעים בכתבה פוגעניים; מדובר בתופעה אינטרנטית, וככזו היא חסרה את חוקי הנימוס והפוליטיקלי קורקט שאנו מחוייבים להם ביומיום, ועל כך אנו מתנצלים מראש.

מתחילים בהתחלה

הכל החל הרבה לפני ייסודה של הרשת – World Wide Web ב-1969, והפיכתה לנחלת הכלל בתחילת שנות ה-90. בשנות ה-70 של המאה ה19- פעל בבריטניה צלם בשם הנרי פוינטר, שנהג לצלם חתולים להנאתו; את תמונות החתולים, מחופשים או במצבים משעשעים אחרים ובשילוב טקסט פירסם כסדרה של גלויות ששימשו ככרטיסי ביקור לסטודיו שלו. בצידו השני של האוקיינוס, כמה שנים אחר כך, פירסם הצלם הארי וויטר פריז ספרי ילדים ובהם חתולים (ובעלי חיים אחרים, אם לדייק) במצבים מואנשים ובשילוב משפטי מפתח.

בשנות ה70- של המאה הקודמת יצאה כרזה פופולארית מאוד של חתול הנאחז בענף של עץ, בליווי הכיתוב (בתרגום חופשי) "תחזיק מעמד!". כרזה זו זכתה להצלחה אדירה והביאה לגל של חיקויים והתייחסויות בדימויים גרפים מאותה תקופה. מאז שטפו את תרבות הפופ עוד הרבה חתולים מפורסמים, הנה רשימה חלקית בלבד: גארפילד, פליקס, הלו קיטי, סילבסטר החתול, חתול תעלול ועוד ועוד. אך עכשיו הכוכבים הם חתולים חסרי ייחוס או ייחוד, רובם אנונימיים, והם זוכים לחשיפה במהירות כזו שאותם אנימטורים מוכשרים שהגו את הדמויות המפורסמות שצויינו לעיל יכלו רק לחלום עליה.

התמונה או הסרטון של החתול אותם קיבלתם במייל או בפייסבוק, נקראים מם (meme). מם, שנגזר מהשורש היוני שפירושו "זיכרון", הינו מושג שנטבע ע"י הסופר ריצ'ארד דוקינס בספרו הנודע "הגן האנוכיי" (1976), ומשמעותו יחידת מידע שמשתכפלת ממקורות לא-חיים, כמו ספרים או מחשבים, למקורות אחרים. היום זהו שם כולל לכל אותם קבצי תמונה או סרטונים שאתם מקבלים ומעבירים הלאה, ויוצרים את התרבות האינטרנטית ואת הדבק שיוצר למעשה קהילות אינטרנטיות. חלק מהממים פונים לאלו המבלים את מרבית זמנם מול המחשב ובמשחקי רשת, והם בבחינת "זר לא יבין זאת".

הממים שעוסקים בחתולים מאופיינים במראה מאוד לואו-טקי: לרוב תמונות או סרטונים שצולמו בצורה לא מקצועית בעליל, בשילוב טקסט בגופן סן סריפי, בצבע לבן עם קונטור שחור. המשפט כתוב בשגיאות כתיב בולטות, בעיקר כאלו שהמילה נכתבת כפי שהיא נשמעת ולא כפי שהיא אמורה להיות כתובה, או בקיצור – כאילו החתול כתב את המשפט במו כפותיו.

מאז שזוהתה תופעת הממים ברשת, עמלים אנשי שיווק לפצח מהו סוד ההצלחה של כל מם כזה שהופך לוויראלי, ומנסים ליישם את מסקנותיהם בהצלחה חלקית בקמפיינים מוסווים בפורומים וברשתות החברתיות.

אחד ההסברים לחלקם הגדול של החתולים בתופעה הינה עלייתה של ה-Kawaii- "תרבות החמידות". הקוואי הינה תופעה תרבותית שנולדה ביפאן, והיא מיצרת האדרה והעדפה של כל מה שמוגדר "חמוד". התופעה נוצרה עם התבגרותם של אלו שגדלו על ברכי סדרות האנימה היפניות של שנות ה80- ואילך, שגיבוריהן אוחזים במראה שאמור לעורר בצופה את תחושת ה-"אוווו, איזה ממי!". זוהי תופעה רחבת היקף ובעלת השפעה על אופנת בגדים, תסרוקות, אביזרים וכדומה, והיא נפוצה בעיקר בארצות המזרח הרחוק אך זלגה משם גם למערב. ואכן גם אנשים מערביים שאינם מעריצי חתולים ימצאו את עצמם מחייכים לנוכח תמונת גור חתולים צמרירי המלווה במשפט ציני בשגיאות כתיב מזעזעות שעלה בפיד הפייסבוק שלהם.

אז מי בעצם היה הראשון שהתחיל עם הענין הזה? ובכן, תלוי איזה בלוגר שואלים. אך ככל הנראה, המם הראשון באינטרנט, שהפך לוויראלי בכיכובו של חתול, הופץ ב-2005 ע"י משתמש אנונימי, ובו חתול מדושן המצפה ל-CATURDAY. מם זה פורסם כתגובה על תופעת ה-Furry Friday, יום שישי הפרוותי – שירשורי תמונות של בעלי חיים ברשתות החברתיות, בעיקר למטרות אימוץ. אך עם כל הכבוד לזכות הראשונים, מם החתולים הראשון שבאמת היכה גלים ברשת ויצר את התופעה הופיע ברשת ב-2006. יוצרו גם המציא את המושג LOL CATS , להלן לולקט, שילוב של קיצור נפוץ בשפת הרשת, LOL, שפרושו בתרגום חופשי "לצחוק בקול רם" (Laugh Out Loud), עם המילה חתול. מתכנת מובטל מהוואי בשם אריק נאקהגאווה, נתקל בתמונה של חתול שהצחיקה אותו. הוא צירף לה משפט, שהפך מאז לאיקון וייסד את עקרונות השפה החתולית במם האינטרנטי: I can haz cheezburger. התמונה פורסמה באתר שלו, שב2007- הפך לבלוג הנושא את שם הלולקט המייסד, ובו אפשר למצוא אלפי תמונות כאלו; זהו אחד הבלוגים הפעילים ביותר ברחבי הרשת והוא נהנה ממליון וחצי כניסות ביום (!). בעקבות הבלוג נוצרה תת-רשת שלמה בשם Cheezburger עם עשרות אתרים העוסקים בממים של בעלי חיים ובני אדם. אפרופו שפת הלולקט, בשיטוטיכם באמזון תוכלו למצוא את ספר התנ"ך מתורגם גם הוא לשפה זו.

עוד סוג נפוץ של לולקט הינם חתולים הדומים לבני אדם, כשהידועים שבהם הם החתולים שדומים להיטלר. בשנת 2006 הקים עיתונאי הולנדי בשם פלאכט בלוג בנושא, שהפך לאחר מכן לאתר מצליח. מדובר בתמונות של חתולים שנושאים כתם כהה מעל לשפתם המזכיר את שפמו של הצורר כשלרוב אין מצורף כל כיתוב. בתחילת הדרך תמונות אלו היו ידועות רק לגיקים, עד שהנושא פורסם כאייטם בתוכנית של הבי.בי.סי כ-2009, ובמוסף של הסי.אן.אן ב-2010, ומאז הפך למוכר לכל. נכון להיום ניתן למצוא באתר catsthatlooklikehitler.com למעלה מ-8,000 תמונות של חתולים כאלו.

סלב אמיתיים

בקצב בו מתקדמים העיניינים יתכן שעד שכתבה זו תרד לדפוס יעלה כוכב חתולי חדש בשמי האינטרנט. אך בינתים נציג לפניכם חלק מהסופרסטארים, מדור המייסדים ועד לעדכניים שבהם. מרבית הסיכויים שנתקלתם לפחות בחלקם.

תכירו למשל את מארו (Maru), חתול סקוטי מקופל אזניים בן 4, בעל מבנה עגלגל, שמתגורר ביפן. לכאורה, חתול ככל החתולים. אך מנהגו לקפוץ לתוך קופסאות קרטון ריקות מכל הסוגים והגדלים הפך אותו לאחד החתולים המפורסמים בעולם. מאז שסרטוני הוידאו שלו הועלו ביוטיוב לפני 4 שנים צפו בהם במצטבר למעלה מ-100 מליון צופים. באוגוסט 2011 יצא לאור ספרו של מארו, 95 עמודי כרומו מהודרים, שהיה הספר בנושא חתולים הנמכר ביותר באותה שנה באתר אמזון.

בוודאי נתקלתם גם בניאן (Nyan), סרטון אנימציה פשוטה (Animated Gif) שנעשה ע"י המאייר כריס טורז על חתול שטס בחלל ומותיר אחריו קשת בענן, כשברקע שיר פופ יפני. הסרטון שהועלה ליוטיוב באפריל 2011 שואב את השראתו מהחתול הרוסי-כחול של המאייר, ומפאי דובדבנים. אל תזלזלו במראהו העלוב-משהו של הסרטון – מדובר בסרטון שדורג במקום החמישי במספר הצפיות ביוטיוב לשנת 2011. דמותו המצוירת של החתול חילחלה אל משחקי וידאו וממשקים רבים.

הכוכבת הנוכחית, כל עוד לא הוכרזה אחרת, היא ללא ספק Grumpy Cat – החתולה הנרגנת. הלולקט הראשון שלה פורסם בספטמבר 2012 והוא נצפה למעלה ממליארד פעמים במשך 48 השעות הראשונות לפרסומו. זוהי "רוטב טרטר" – נקבה מעורבת בת שנה, בת לאם טריקולור ולאב (משוער, כמובן) בצבע אפור מנומר, בבעלותה של טאבתה באנדסן. פרוותה לבנה עם כיתום דומה לזה של רגדול, והיא לוקה בתסמונת גמדות של חתולים- רגליים קצרות במיוחד, אך המאפיין שהפך אותה למגה-סטארית הינו הבעתה החמוצה. לדברי סטיבן רוזנבאום, כתב הפורבס, מדובר בסלבריטי לכל דבר. בועידה הדיגיטלית העולמית שנערכה במארס השנה באוסטין, כך הוא מספר, השתרך תור של מאות אנשים ליד האוהל בו נמה לה רוטב טרטר והמתין כדי לזכות לפגוש את האלילה פנים אל פנים.

בנובמבר 2012 נערכה בלונדון תערוכה בשם LOL Cats – teh exhibishun (השגיאות, כמובן, במקור) ובה תמונות של 45 חתולים בהשראת הלולקט. לאור ההצלחה היא נפתחה שוב בינואר השנה עם גרסאות חדשות נוספות.

כתבות נוספות

להורדת המגזין בגרסת Pdf